W każdej firmie, która chce się rozwijać i pokazać szerszej publiczności, prędzej czy później pojawia się temat targów. Najpierw wybieramy się na nie jako zwiedzający, a później zapada decyzja o własnym stoisku targowym. Z poniższego wpisu dowiecie się między innymi o tym jak przygotować się na targi wizażu, co wziąć ze sobą i jak powinno wyglądać stanowisko wystawiennicze.
Jak przygotować się na targi – formalności
Kiedy decyzja o uczestnictwie firmy w targach już zapadła, warto zrobić sobie listę rzeczy „do zrobienia”, ponieważ może okazać się, że przygotowanie części z nich wymaga czasu i nie zdążymy zrobić ich na tydzień przed targami.
Zapoznanie się z umową/warunkami uczestnictwa w targach
Opłacając stoisko targowe, organizator powinien przesłać nam umowę bądź warunki uczestnictwa w targach.
Powinny znaleźć się tam informacje przede wszystkim o rodzaju stanowiska (zabudowane bądź nie), o podstawowym wyposażeniu stanowiska (np. 1 stół, 2 krzesła, przyłącze prądu) oraz ważne terminy i godziny (np. montażu stanowisk). Podane są także opcje dodatkowe, które można wykupić na swoje stanowisko (np. boczne ścianki, wynajem regałów itp.).
Z bardzo przyziemnych, ale równie ważnych tematów – rezerwacja noclegu. Nie zostawiajmy tego na ostatnią chwilę, bo może okazać się, że w hotelach w okolicy targów brakuje miejsc.
Wygląd stanowiska
Wygląd stanowiska w dużej mierze zależy od branży i od naszych produktów, które będziemy prezentować na targach. Generalnie powinniśmy kierować się zasadą, że stanowisko targowe ma odzwierciedlać wygląd naszej firmy, sklepu czy showroomu. Pomyślmy, co z tego, co znajduje się w naszej firmie, jest na tyle przydatne i jednocześnie mobilne, aby można było wziąć to ze sobą na targi. Może będzie to jakiś lekki regał, stolik, krzesła czy inne elementy wyposażenia. Tym sposobem zaoszczędzimy i czas, i pieniądze.
Planując wystrój stoiska niech przyświeca nam zasada „pokaż się z jak najlepszej strony”, „daj się zauważyć”. Wśród setek, a nawet tysięcy zwiedzających, Twoje stanowisko powinno wyróżniać się na tle innych, być widoczne i przede wszystkim zapamiętane przez gości targów.
Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie, bo kolejnego może już nie być. W związku z tym zarówno stanowisko, jak i produkty na nim się znajdujące, powinny być dobrze wyeksponowane. Warto pomyśleć też o pracownikach firmy reprezentujących ją na targach – mile widziane są firmowe ubrania albo chociażby firmowe nadruki na koszulkach.
Must have na stoisku targowym
Kiedy wiemy już, które z naszych produktów zabieramy na targi, zastanówmy się, co będzie nam potrzebne do ich montażu i wyeksponowania.
Jeśli na stoisku będzie prowadzona sprzedaż, nie zapomnijmy zabrać ze sobą kasy fiskalnej, druków czy innego sprzętu, którego na co dzień używamy w firmie. Na pewno na stoisku będą odwiedzać nas klienci i inni zainteresowani. W tym celu zaaranżujmy na stanowisko małe miejsce ku temu, np. stolik z krzesłami.
Nie zapomnijmy o ulotkach, folderach, katalogach, wizytówkach, cennikach i innych firmowych materiałach. Być może będzie nam też potrzebny laptop, drukarka, Internet. O tym również warto wcześniej pomyśleć.
Wyjazd na targi, montaż stoiska wystawienniczego
Podróż warto zaplanować wcześniej. Tu warto wziąć do ręki umowę i zobaczyć na rozpiskę godzin, np. kiedy można montować stanowisko, do której godziny otwarta jest hala, od które godziny w dniu targów na ich teren mogą wchodzić wystawcy. Te informacje pomogą rozplanować nam czas na przygotowania do targów.
Na targi warto pojechać dzień wcześniej. Jeśli przed nam jest długa droga, weźmy pod uwagę czas podróży oraz czas potrzebny na rozstawienie stoiska.
Zajeżdżając na miejsce miejmy pod ręką wszystkie dokumenty, ważne telefony do organizatorów bądź pomocy technicznej. To wszystko znacznie usprawni nam pracę na miejscu.
Budując i aranżując swoje stanowisko targowe nie zostawiajmy niczego na dzień targów. Mimo że wystawcy mogą wejść na targi nawet na 2 godziny przed otwarciem drzwi dla zwiedzających, tego dnia zazwyczaj nie mogą odbywać się już żadne montaże czy prace remontowo-budowlane. Jest to czas jedynie na kosmetyczne poprawki.
Targi
Wybija godzina „zero” i drzwi hali wystawienniczej otwierają się dla gości. Bądźmy otwarci na ludzi – pokażmy im chęć kontaktu i rozmowy z nimi, uśmiechajmy się i witajmy. Nie chowajmy się za stołem czy ladą – wyjdźmy do nich. Starajmy się także częściej stać niż siedzieć – pozycja siedząca może zostać odczytana przez zwiedzających jako pozycja zamknięta, niechęć do interakcji, czy wręcz informację „nie przeszkadzaj mi”.
Często firmy na czas targów organizują na swoich stoiskach konkursy z nagrodami czy promocje cenowe.
Warto postarać się także nawiązać nowe znajomości handlowe i powymieniać wizytówkami z innymi wystawcami. Nigdy nie wiadomo, czy nasze drogi kiedyś się nie skrzyżują i może wywiąże się z tego jakaś fajna współpraca.